Svar: Mængde af mme og flaske til aften
26. oktober 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev, dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)
Jeres datters væskebehov og hvor meget mælk hun har brug for, afhænger helt af hendes vægt. Da hun er knap 7 måneder gammel skal hun have 110 ml pr kg hun vejer (det er hendes døgnbehov) - hvor størstedelen skal være mme via 4 flasker og resten skal være vand, der drikkes af kop. De fleste børn drikker mellem 150-200 ml af hver flaske - igen afhængig af hvor meget de vejer. Og nogle gange drikker de lidt mindre tidlig morgen og før middagslur og så lidt mere i flaskerne aften og sen aften, der er dog også børn, som drikker fire lige store flasker :)
Balancen mellem skemad, vand af kop og flaske findes bedst ved, at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, mad i hånden og vand, når hun vågner af en lur - og så tilbydes flaske før hun puttes til middagslur og til aften. Og formiddag og eftermiddag vil det som tidligere nævnt være rigtig godt, at hun nu ikke længere tilbydes flaske, men i stedet får et mellemmåltid og vand af kop. Det vil også betyde, at hun nu skal lære at sove uden flaske, når hun puttes til sin formiddagslur :)
Hvis hun ikke vil have enten aftenflaske eller drømmeflaske, så er det naturligvis sådan. I kan ikke tvinge hende til at tage flasken på dette tidspukt, hvis hun bare hellere vil sove, og så må I give hende flasken, når hun vågner op og selv søger den. Hvis hun "kun" får to flasker i løbet af aften/nat, så må hun stadig tilbydes en ekstra flaske i løbet af dagen, så hendes mælkebehov bliver tilstrækkeligt dækket. Så kan det være bedre, at hun tilbydes en lille flaske eftermiddag og måske et mindre mellemmåltid her.
Balancen skabes også ved at holde mængden af skemad på et niveau, som giver plads til mælken. Det vil sige, at det kan være bedre at tilbyde hende 1 dl. grød eller mos og supplere med lidt mad i hånden, give vand af kop - og hun så efterfølgende tager imod sin flaske, før hun puttes til natten. End at give hende 2 dl. skemad, og hun så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok :)
Og ja, det kan godt være, at hun faktisk vil begynde at blive glad for flasken om aftenen, hvis hun om dagen ikke får den så hyppigt. så jeg synes det er et forsøg værd at se, om I ikke kan introducere en flaske aften og sen aften. Netop i takt med at børn begynder at spise mere og mere rigtig mad i løbet af dagen, så vil de naturligt ofte skulle dække en vis del af deres mælke-/væskebehov på ydertidspunkterne og rigtig mange børn har stor glæde af deres aften- og natflaske til de er 1 år. Det er ofte disse to flasker, som forsvinder sidst. Så ja, at trappe ud af flaskerne om dagen, give mellemmåltider i stedet og begynde at give hende 4 flasker fordelt over hele døgnet kan godt åbne muligheden for, at hun netop bliver glad for at få flaske på disse tidspunkter - det er i hvert fald et forsøg værd.
Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske