Svar: Mængde af mme og flaske til aften

26. oktober 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Cecilie

Tak for dit brev, dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

Jeres datters væskebehov og hvor meget mælk hun har brug for, afhænger helt af hendes vægt. Da hun er knap 7 måneder gammel skal hun have 110 ml pr kg hun vejer (det er hendes døgnbehov) - hvor størstedelen skal være mme via 4 flasker og resten skal være vand, der drikkes af kop. De fleste børn drikker mellem 150-200 ml af hver flaske - igen afhængig af hvor meget de vejer. Og nogle gange drikker de lidt mindre tidlig morgen og før middagslur og så lidt mere i flaskerne aften og sen aften, der er dog også børn, som drikker fire lige store flasker :)

Balancen mellem skemad, vand af kop og flaske findes bedst ved, at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, mad i hånden og vand, når hun vågner af en lur - og så tilbydes flaske før hun puttes til middagslur og til aften. Og formiddag og eftermiddag vil det som tidligere nævnt være rigtig godt, at hun nu ikke længere tilbydes flaske, men i stedet får et mellemmåltid og vand af kop. Det vil også betyde, at hun nu skal lære at sove uden flaske, når hun puttes til sin formiddagslur :)

Hvis hun ikke vil have enten aftenflaske eller drømmeflaske, så er det naturligvis sådan. I kan ikke tvinge hende til at tage flasken på dette tidspukt, hvis hun bare hellere vil sove, og så må I give hende flasken, når hun vågner op og selv søger den. Hvis hun "kun" får to flasker i løbet af aften/nat, så må hun stadig ...

Annonce

... tilbydes en ekstra flaske i løbet af dagen, så hendes mælkebehov bliver tilstrækkeligt dækket. Så kan det være bedre, at hun tilbydes en lille flaske eftermiddag og måske et mindre mellemmåltid her.

Balancen skabes også ved at holde mængden af skemad på et niveau, som giver plads til mælken. Det vil sige, at det kan være bedre at tilbyde hende 1 dl. grød eller mos og supplere med lidt mad i hånden, give vand af kop - og hun så efterfølgende tager imod sin flaske, før hun puttes til natten. End at give hende 2 dl. skemad, og hun så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og ja, det kan godt være, at hun faktisk vil begynde at blive glad for flasken om aftenen, hvis hun om dagen ikke får den så hyppigt. så jeg synes det er et forsøg værd at se, om I ikke kan introducere en flaske aften og sen aften. Netop i takt med at børn begynder at spise mere og mere rigtig mad i løbet af dagen, så vil de naturligt ofte skulle dække en vis del af deres mælke-/væskebehov på ydertidspunkterne og rigtig mange børn har stor glæde af deres aften- og natflaske til de er 1 år. Det er ofte disse to flasker, som forsvinder sidst. Så ja, at trappe ud af flaskerne om dagen, give mellemmåltider i stedet og begynde at give hende 4 flasker fordelt over hele døgnet kan godt åbne muligheden for, at hun netop bliver glad for at få flaske på disse tidspunkter - det er i hvert fald et forsøg værd.

Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far